Perjalanan ke bandar Erdenet sebuah lagi bandar kecil di utara Ulaan Bataar dengan menaiki keretapi mengambil masa selama hampir 11 jam perjalanan. Ketika tiba di Erdenet suasana pagi masih gelap tetapi pemandangan cahaya lampu penduduk di padang bersalji yang luas itu amat indah pada pandangan mata saya ketika itu seolah-olah saya melihat pemandangan dari sebuah film animasi. Cantik sungguh pada saya ketika itu. Dari stesen keretapi saya menaiki kereta sewa ke pusat bandar Erdenet lebih kurang 45 minit perjalanan, dan saya terus mencari hotel.
Erdenet |
The
city of Erdenet, offering a large variety of shops, has a comparatively
large hospital, a Sports' Palace, several hotels and restaurants. The
city is linked to Ulan Bator, the capital of Mongolia, and to the towns
of Darkhan and Bulgan
by a good paved road and is easily accessible by bus several times a day. The
distance to the capital where the nearest airport is situated amounts to 230
miles (371 km) and travelling by car takes about 8 hours.
The railway station which is 9 km from the center to the east is
comparatively small. Train connections between Erdenet and Ulan Bator are less
good as there is only one train per day covering the distance in 11 hours.
Saya menghabiskan masa dua hari satu malam di Erdenet, hanya merayau sekitar
kawasan bandar melihat aktiviti harian penduduk disini dan banyak juga masa
saya habiskan dengan mengadap internet di cyber café di seberang hotel
penginapan disini.
Petang hari ke dua di Erdenet pada pukul 4 petang, saya mula berjalan kaki menuju
ke stesen keretapi Erdenet yang pada mulanya saya sangka nampak macam dekat,
kerana nak save duit saya sanggup berjalan, sambil jalan tu boleh jugak tengok kiri
kanan dan ambil gambar sekitar kawasan. Memang pada masa tu dah tahu jarak
antara pusat bandar Erdenet dengan stesen keretapi sejauh hampir 9 km, sebab tu
lah saya begerak awal ke stesen kerana saya yakin boleh berjalan.
Lepas sejam
berjalan saya mula “konfeus” bila bertemu dua cabang jalan dan pada masa tu dah
rasa malas nak jalan dah, dengan muka tak malu terpaksa lah saya mengangkat tangan
cuba menumpang mana-mana kenderaan yang lalu disitu. Seingat saya tidak ada
public transport macam bas yang lalu ikut jalan tu, kalau kita dari pusat
bandar kita kena call kereta sewa untuk ke stesen keretapi tu. So, kaki saya
melangkah semakin laju takut ketinggalan keretapi yang akan bertolak pada pukul
6.50 petang kerana banyak kereta yang tak mahu stop bagi tumpang. Sambil jalan
tangan saya angkat tanda nak tumpang pada setiap kenderaan yang lalu ketika
itu, kenderaan yang lalu pulak tak banyak maybe dalam 10 minit rasanya baru ada sebuah yang lalu, memang jalan lengang.
Tapi nasib saya baik kerana ada sebuah kereta yang bagi saya tumpang sehingga
ke stesen keretapi.
Saya kembali semula ke Ulaan Baatar dan kembali ke Nassan Guesthouse.
Rupa-rupanya tak ada orang di guesthouse ketika itu jadi seluruh apartment dah
jadi milik saya seorang. Kim wanita Korea tu sudah pun ke “country side”.
Semasa saya mengambil document perjalan
serta tiket train di office Juulchin
pekerja perempuan Juulchin tu kata ini adalah pengalaman pertama agensi
mereka menguruskan perjalanan warga asing masuk ke Russia. Ia pun hapi
jugak dan ia kata dimasa akan datang iaorang akan
cuba uruskan lagi perjalanan untuk warga asing. Memang bagus, ada jugak
saingan dengan agensi
Legend Tour yang sombong tu.
Saya juga terpaksa
menambah lagi sebanyak USD20 untuk bayaran visa ke Russia yang sebelum ini
hanya USD160 bermakna sekarang meningkat sebanyak USD180 untuk 10 hari di
Russia. Keseluruhan harga perjalanan
saya pergi balik Ulaan Bataar - Moscow - Ulaan Bataar serta hotel disana
juga visa
dan sebagainya berjumlah USD680.66. Itu pun saya masih ditanya jika saya
nak diambil orang (taxi) ketika tiba distesen keretapi di Moscow nanti untuk di bawa ke hotel dengan bayaran dikenakan
USD30. Ohhhh tolak campur tolak campur boleh mencecah USD1000 nanti ni. So bagi
saya USD680.66 tu sudah cukup. Nanti ketika di Moscow tahu lah saya cari hotel tu nanti.
Sebenarnya setelah kembara beberapa bulan wang simpanan saya semakin susut,
saya sebenarnya risau tentang masaalah kewangan saya ketika itu. Walaupun ada
credit card tapi sebolehnya saya cuba tak akan gunakannya. Cuba baca dibawah ini
kerisauan yang saya kongsi dan tulis didalam buku catatan saya dulu;
“Pagi bangun ahh… tidak ada sesiapa – mandi (semalam 3.30pg baru tido). Keluar makan dan tengok video cerita Lord Of
the Ring (dikedai video – sebuah bilik yang disewa macam kita ke karaoke tu,
kita pilih movie dan tonton seorang diri dalam bilik). Lepas tu ke Juulchin
jumpa miss Solanga (manager) ambil train tiket, passport, invitation
letter. Beri USD20 lagi. Kemudian tukar
traveler checque USD 300 dapat USD 295 (cash). So – travel checque dah habis.
Sekarang ada – USD cash 415 +Tagrog 17000 (lebihkurang 16US$), duit Tagrog ni
nak guna beli tiket keretapi dari Ulaan Baatar ke sempadana China balik dari
Moscow nanti – Dari US$ 415, USD150 akan ditukar pada matawang Russia Rauble –
so balance tinggal US265 (kalau tak cukup kena pinjam dari credit card - habis
aku). Pada 20.30 malam tengok video lagi selepas ber”internet”. Tapi tak sempat
habis cerita tak syok – Balik bilik berkemas utk esok”
Ini
antara catatan kerisauan saya tentang masaalah kewangan akibat boros
ketika mengembara ni hehehe. Bayangkan dengan hanya ada USD415 ditangan
yang
terpaksa saya guna untuk perbelanjaan di Moscow nanti ketika kembali ke
Ulan Baatar,
kembali ke Beijing China, untuk perbelanjaan lanjutkan visa ke China
serta tambang perjalanan dan tempat tinggal dari Beijing ke Shanghai ke
selatan hingga ke Nanning masuk ke Hanoi Vietnam turun ke Saigon ke
Phenom Penh
dan Siem Reap Cambodia dan ke Bangkok dan balik ke Ipoh, ya hanya
mengunakan
wang sebanyak itu.
Insyaallah di entry akan datang saya akan cerita tentang
pengalaman perjalanan saya selepas kembali semula ke Beijing dari Moscow,
sehingga kembali semula ke tanah air melalui Vietnam, Cambodia dan Bangkok.
Perbelanjaan saya ke Moscow pi balik,
1) Visa invitation - USD160 + USD20 (last minit yang diminta)
2) Train tiket Ulaan Baatar-Moscow (naik train Russia) – USD125 (harga biasa
USD195 saya dapat murah)
3) Train tiket Moscow-Ulaan Baatar ( naik train China-Trans
Mongolia ) – USD205
4) Tiga malam di Ismailovo Hotel di Moscow – USD159
5) Insurance untuk 11 hari (jangka masa ketika saya berada di
tanah Russia) – USD11.66
Total = USD 680.66 ok lah sikit dari yang kat Beijing yang
mencecah USD1000.
Ini antara dokument perjalanan Trans Siberia saya |
No comments:
Post a Comment